"מחשבים זה חשוב, אבל המיקוד צריך להיות באנשים"



זו העצה שמשיא זיו אלול, מייסד-שותף ומנכ"ל אינראקטיב ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא נותן הצצה על מה שקורה בחברת הפרסום במובייל ומדבר על התחרות מול ענקיות כמו גוגל ופייסבוק


הטכנולוגיה ותחום העיסוק זה טוב ויפה, אבל הדבר המרכזי בכל חברה טכנולוגית הוא ההון האנושי – כך לפחות על פי זיו אלול, מייסד ומנכ"ל-משותף של אינראקטיב (InnerActive), שעוסקת בפרסום מודעות במובייל, ובפרט מודעות וידיאו.
"הכול מתחיל ונגמר באנשים", הוא אמר בראיון לאנשים ומחשבים. "טכנולוגיה זה דבר סופר חשוב, אבל תמיד תקיפו את עצמכם באנשים חכמים ומוכשרים שיעזרו לכם לקחת את החברה לשלב הבא".
אינראקטיב הוקמה ב-2007 על ידי אלול ועופר יהודאי, שהכירו בצבא – לא ב-8200 או בממר"ם, אלא בחיל החימוש. הפתרון של החברה מאפשר לנהל בורסת פרסום בזמן אמת, המבוססת על טכנולוגיית RTB. אינראקטיב מגיעה, לדבריה, ל-800 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש ב-180 מדינות. בשנה שעברה היא נרכשה על ידי RNTS Media NV, החברה האם של Fyber GmbHהגרמנית, תמורת 72 מיליון דולר. המיזוג יצר חברה אחת בשם פייבר, שמכילה את כל חברות הבת. לפני כחודש וחצי מונה אלול למנכ"ל פייבר הגלובלית, שעל פי התחזית, הכנסותיה יגיעו השנה ליותר מ־300 מיליון דולר.
יצוין כי אינראקטיב לא תמיד הייתה "על הסוס", והיא ידעה תקופות קשות יותר ותקופות טובות יותר. אבל גם בזמנים הקשים, אלול, יהודאי וצוותם לא ויתרו, מתוך תחושת נאמנות למשקיעים המקוריים, שהאמינו בהם. גם כשהם היו צריכים לוותר על משכורת לתקופה של חצי שנה בתחילת דרכה של החברה.
כיצד Inneractive ו-Fyber יתנו, או כבר נותנות, קרב ראוי לענקיות הפרסום גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook)?
"המצב כיום הוא שגוגל ופייסבוק לוקחות 75 סנט מכל דולר שיוצא על פרסום במובייל בארצות הברית. מצד אחד, מאוד קשה להתחרות בחברות הללו וביכולות הטרגוט (הפניית תוכן לקהל ספציפי, שהוגדר מראש – ר"א) שהן יכולות להציע למפרסמים, בהתבסס על כמויות המידע שיש להן. מצד שני, צריך לזכור שגוגל ופייסבוק אינן ניטרליות. לצורך העניין, פייסבוק היא יצרנית תוכן בעצמה. כלומר, יצרני התוכן מצד אחד תלויים בה ומצד שני מתחרים בה. כך גם עם גוגל. העובדה הזאת מביאה לכך שיש להם צורך למצוא אלטרנטיבה לתלות בענקיות האלה".
היכן פייבר ואינראקטיב נכנסות לתמונה?
"העובדה שיש לנו מגע עם כל כך הרבה משתמשים מאפשרת לנו לעשות בעצמנו שימוש במידע רב, שמאפשר להגיש פרסומות בצורה יותר מטורגטת. אנחנו עוזרים ליצרני תוכן להיות יותר אטרקטיביים בעיני המפרסמים ולמשוך תקציבים לשטחי הפרסום על גבי האפליקציות שלהם. העובדה שפייבר ואינראקטיב לא מייצרות תוכן בעצמן ,כלומר – הן ניטרליות, 'מרגיעה' את יצרני התוכן.
אנחנו מאמינים שהשילוב של גישה רחבה למשתמשים ושימוש בטכנולוגיה ומידע יחד עם העובדה שאין לנו ניגוד עניינים עם בעלי האפליקציות יגרום לנו להיות אחד מהשחקנים החשובים בשוק שמתחרה על ה-25 סנט הנוספים, שזהו שוק עצום בפני עצמו".
במהלך הדרך רכשה פייבר לא רק את אינראקטיב, אלא חברות אד-טק נוספות, דוגמת Falk Realtime ו-Heyzap. האם תרכשו חברות נוספות? 
"כרגע האסטרטגיה אינה לרכוש עוד חברות אלא לייצר חברה אחת מאוחדת מכל החברות שנרכשו, שתפעל בכל התחומים בה פועלת הקבוצה ככוח אחד. הרבה מהחברות המשיכו לפעול באופן עצמאי ועכשיו שיש הנהלה אחת מוסדרת. יש פוש גדול לייצר חברה מאוחדת עם מוצרים ומותגים אחידים".
החברה החליטה להתרחב למזרח והחלה בשוק הסיני. למה דווקא שם?
"השוק הסיני גדל בקצב מסחרר וההחלטה שלנו להשקיע בו הייתה לא פחות מאסטרטגית – ראינו שוק שמתפתח ושהמוצר שלנו מהווה מענה אמיתי ומקיף לצרכים שלו. פתיחת המשרד בבייג׳ינג היה ללא ספק אתגר שכלל גם לקיחת סיכון לא קטן. ישנם הרבה חברות זרות שמפחדות מהסיכון, כלכלי וחברתי, ועל כן בוחרות שלא להיכנס לסין. לשוק הסיני יש צרכים שונים ומאפיינים שונים ואלה של השוק המערבי, והם נמצאים מעט מאחור אך מדביקים את הפער מהר מאוד.
מימין: עופר יהודאי וזיו אלול, מייסדי אינארקטיב. צילום: עידן שוחט

לאחר קצת יותר משנה של נוכחות בשוק הסיני, הפעילות שלנו שם צמחה בקצב מטורף ויש ביקוש מאוד גדול לטכנולוגיה שלנו, ולגשר אל המערב, כך שמסתמן שזה היה הימור מנצח".
מה באשר לתוכניות לעתיד? היעד המרכזי של אינראקטיב לשנה הקרובה הוא להגיע לרווחיות משמעותית של החברה המאוחדת, לאחר השלמת תהליכי איחוד המותג. אינראקטיב עצמה כבר רווחית והשאיפה היא להגיע למספרים דומים ברמת הקבוצה.
בנוסף, מתכוונים בחברה לשים דגש על המיזוג גם ברמה האנושית: "יש רצון גדול לרתום את כל חברות הבת ואת כל התרבויות השונות לחזון המאוחד, ולייצר חברה אחת, שמרגישה כמו משפחה אחת ולא כמו קולקציה של חברות. בינתיים האווירה חיובית ואחרי ביקור בכל המשרדים בחודש האחרון התחושה היא שהעובדים מתחברים לחזון", אמר אלול.
עכשיו, כשאתם אחרי האקזיט, יש תכנון לעבור לפרויקטים אחרים?
" כמובן שאחרי האקזיט יש אופציה לעזוב ולהתחיל משהו חדש אבל הפרויקט של איחוד החברה והפיכתה לאחת מחמשת החברות המובילות הוא אתגר ששנינו בחרנו לקחת ואנחנו לגמרי כאן ועכשיו, עוד לא במקום של לחשוב על פרויקט אחר. הפרויקט של המיזוג מאתגר מספיק בפני עצמו ובהרבה מובנים זה כמו להקים חברה חדשה – רק יותר מסובך, אבל גם יותר מרגש".

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הצצה לשישה סטארט-אפים בולטים בתחום המכירות

המלצת קריאה: 4 ספרים חדשים ומעולים - (01/02/2018)

ספרים חדשים: כל מה שחדש בעולם הספרות (8/3/18)

ספרים חדשים: כל מה שחדש בעולם הספרות (12/2/18)

ארבעה גאדג'טים שיכולים להיות מתנה מיוחדת