המלצת קריאה: 4 ספרים חדשים ומעולים - (08/02/2018)

מדור המלצת ספרים החדש!

מדי שבוע, אציג בפניכם כמה ספרים נבחרים, חלקם חדשים יותר השאר קצת פחות - אך כולם סחפו אותי כך שהחלטתי לשתף אתכם בהם. והנה הרשימה לשבוע הנוכחי:


"גישת הקופסא השחורה" - סייד מתיו


מה הקשר בין קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס לבין גוגל?
מה הקשר בין קבוצת רוכבי האופניים Team Sky של דיוויד בריילספורד לבין ענף התעופה?
מה הקשר בין הממציא ג'יימס דייסון לבין שחקן הכדורגל דיוויד בקהם?

לכולם משותפת גישת "הקופסה השחורה" – הרצון לחקור טעויות ולהפיק מהן לקחים לעתיד, המקובלת בענף התעופה.

אנשים הנוקטים גישת הקופסה השחורה בין שהם מפתחים מוצר חדש, משפרים מיומנות בסיסית, או פשוט מנסים לקבל החלטה נכונה בנושא חשוב, אינם פוחדים להתמודד עם טעויות. להפך: כישלונות הם בעיניהם הדרך הטובה ביותר ללמוד. במקום להכחיש את טעויותיהם, להאשים אחרים, או לנקוט תכסיסי הטעיה שונים ומשונים כדי להתחמק מבעיות, יחידים ומוסדות עם גישת "הקופסה השחורה" חוקרים שגיאות כחלק מאסטרטגיה של הצלחה עתידית.

הביטוי "למידה מטעויות" אולי נשמע כמו קלישאה, אבל ספר זה חושף את הסיפור המדהים שמאחורי שיטת הלמידה הטובה ביותר המוכרת לאנושות, ואת מערך הטכניקות שבהן משתמשים חלק מן הארגונים החדשניים ביותר בעולם. הספר חושף גם את הסכנות הטמונות באי-למידה מטעויות: מאות אלפי חולים מתים כל שנה בארצות הברית כתוצאה מטעויות רפואיות החוזרות על עצמן מכיוון שגישת "הקופסה השחורה" אינה מיושמת בבתי החולים.

באמצעות סיפורים מרתקים, ראיונות בלעדיים, ולקחים מעשיים ביותר, מראה לנו מתיו סייד – עיתונאי עטור פרסים ומחבר הספר Bounce – איך כולנו יכולים לאמץ את גישת "הקופסה השחורה" ללמוד מטעויות ולהצליח בגדול.

מתיו סייד הוא עיתונאי בכיר בעיתון הבריטי The Times ומפרסם בו טורים וכתבות. הוא שותף להפקת תוכנית האקטואליה Newsnight ב-BBC‏ ומופיע בקביעות ברשת CNN הבינלאומית ובערוץ הטלוויזיה הבינלאומי של ה-BBC.


"תיק נוער 2: איש הפח" - ליעד שהם


זהו הספר השני בטרילוגיה של ליעד שהם “תיק נוער” ואני ממליצה לקרוא קודם את הספר הראשון כיוון שיש קשר ביניהם. הסקירה מיועדת לאלה שקראו את הראשון ובסוף הסקירה ארשום כמה מילים על הספר הקודם למי שרוצה לעבור ישר לשני.

בספר הזה אנחנו חוזרים לדנה ואיתי שנאלצו להיפרד בגלל המאורעות שקרו בסוף הספר הקודם. דנה מחליטה לעבור לפנימיה ימית בה למדה אחותה לפני מותה בתקווה לקבל כמה תשובות מה באמת קרה לה ולאמה. איתי בורח מהבית לאחר שמשפחתו ממשיכה להתנכר לו ולא להאמין לו.

הוא מתחבר להדס – אמנית צעירה ומצליחה שחוץ מהיצירות אותן היא מוכרת, אוהבת גם לפזר גרפיטי של הקוסם מארץ עוץ ברחבי העיר חיפה.

כל אחד מהם מנסה להגיע אל האמת ולנסות לפתור תעלומה שמעסיקה אותו אבל הדברים מסתבכים ושניהם מוצאים עצמם במערבולת שמאיימת להטביע אותם.

סדרת ספרי מתח מצויינים שממש כיף לקרוא אותם. הספר קולח וסוחף ומשאיר טעם לעוד. אני מחכה לחלק השלישי לראות מה עלה בגורלם של דנה ואיתי. כל דבר מעבר לך שארשום יהרוס לכם את הספר.

אם יש לכם נוער בבית תנו להם את שני הספרים – בטוחה שגם הם לא יוכלו להפסיק לקרוא ויהפכו למעריצים מושבעים של הסדרה.

מי שלא קרא את הספר הראשון להלן התקציר:

החיים של דנה מתפרקים אחרי שאמא שלה ואחותה נהרגות בתאונה ואבא שלה מושעה מתפקידו במשטרה. את המתים אי אפשר להחזיר, אבל את אבא שלה היא חייבת להציל. היא בסך הכול צריכה להוכיח שהוא צדק ושאיתי אשכנזי הוא אכן פושע אכזרי שרצח בדם קר את חברו הטוב.
אבל כשדנה מתקרבת לאיתי, כל מה שהיה מובן מאליו מתערער. לפתע כבר לא ברור מה קרה ביערות הכרמל בליל הרצח וחייו של מי נתונים עכשיו בסכנה…


"מה זה משנה" שרוט טלי

בספרה מה זה משנה? חושפת הפסיכולוגית וחוקרת המוח טלי שׁרוֹט את טבעה של ההשפעה. מתברר שככל שמדובר בהשפעה, רבות מהתגובות האינסטינקטיביות שלנו (משימוש בראיות כדי לנצח בוויכוח ועד הפגנת כוח ושליטה כדי לשנות התנהגות של האחרים) אינן משיגות את מטרתן, משום שאין הן עולות בקנה אחד עם הדרך שבה המוח האנושי פועל. 

תוך שימוש בעשרות מחקרים וסיפורי מקרה מרתקים, שׁרוֹט בודקת כיצד אנו משפיעים זה על זה, חושפת את החולשה של המידע ואת העוצמה של הרגשות, ובתוך כך מלמדת כיצד נוכל להיות יעילים יותר במאמצינו לקדם מכירות, לשנות את השקפתם של אנשים על עניין מסוים באמנות או בפוליטיקה, לשפר את נימוסי האכילה של ילדינו, לשנות את האופן שבו בני אדם תופסים אותנו, להגביר את הפריון של העובדים שלנו, או אולי פשוט לשכנע את בן או בת הזוג שלנו לעבוד מעט פחות
ולצאת איתנו לחופשה קסומה.

טלי שׁרוֹט היא פסיכולוגית וחוקרת מוח. היא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה ניסויית ביוניברסיטי קולג' של אוניברסיטת לונדון ומייסדת "מעבדת המוח הרגשי" במקום. מאמריה על השפעה, רגשות וקבלת החלטות מופיעים בכתבי עת מדעיים וכלליים, ובהם "סיינס", "נייצ'ר" ו"ניו יורק טיימס", וספרה "אשליה אופטימית" תורגם לשפות אחדות ובהן עברית. שׁרוֹט גרה בלונדון ובבוסטון עם בעלה וילדיה.
תוצאת תמונה עבור מה זה משנה ? שרוט טלי

"איקס באמצע" - רוני שחר

גל איינשטיין. 42. תל אביב. מורה למתמטיקה. גולש גלים חובב. זמר לשעבר. חי בלה-לה-לנד. איש די נורמטיבי בסך הכול. אז מי היה יכול לשכור בלשים לעקוב אחריו? האם אשתו, נורית עמית, מנכ"לית של אחת מחברות המזון הגדולות במדינה, עלתה על הרומן שלו עם פרופ' יעל דהאן, ראש החוג לכלכלה באוניברסיטה? ומה נורית עשתה בבית הישן ליד חוף סידני עלי? ולמה היא משקרת לו בנוגע לזה?

מה שמתחיל כסיפור מוכר על בגידות בחיי הנישואים מקבל תפנית כשמתברר לגל שנורית נקלעה לתסבוכת מסוכנת, והוא מוצא את עצמו במערבולת מאורעות המאיימת על כל היקר לו. 
השתלשלות העניינים מחייבת אותו לבחון מחדש את אהבתו, החדשה והישנה, ואת יחסיו עם אביו ועם בנו, ולהתמודד עם פצע ישן שהותירה היעלמותו של חברו הטוב בבוליביה לפני כעשרים שנה.

"איקס באמצע", רומן מתח קצבי שקשה להניח מהיד, מספק הצצה אל היצריות של העולם העסקי ואל המאבקים שבין כוחניות וערכיות. בד בבד עולה גם השאלה אם הדרך שהובילה אותנו עד הלום עדיין רלוונטית להמשך.

תוצאת תמונה עבור איקס באמצע שחר רוני

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הצצה לשישה סטארט-אפים בולטים בתחום המכירות

המלצת קריאה: 4 ספרים חדשים ומעולים - (01/02/2018)

ספרים חדשים: כל מה שחדש בעולם הספרות (8/3/18)

ספרים חדשים: כל מה שחדש בעולם הספרות (12/2/18)

ארבעה גאדג'טים שיכולים להיות מתנה מיוחדת